29.10.2023

Aktiivinen a-ratapäivä 29.10.

Ilahduttavan moni jäsen kävi yhdistyksen vakiovuorolla hiomassa aseenkäsittely- ja ampumistaitoja. Harjoittelu aloitettiin 25 m pistooliradalla jonka jälkeen siirryttiin 150 m kivääriradalle.

Ukko-Pekalla osuttiin tarkasti

Asevastaava oli huoltanut lahjoituksena saadun M/39 jalkaväenkiväärin (paremmin tunnettu nimellä ”Ukko-Pekka”) ja sitä koestettiin antaumuksella.

Alkuperäiskuntoinen M/39

Yhdistys oli saanut myös ammuksia lahjoituksena ja niissä huokui todellista menneisyyden havinaa: hylsyt olivat valmistettu v. 1917 leimojen mukaan ”D.M” (Deutsche waffen und munitionsfabriken) toimesta ja paketin mukaan luodit ladattu ruuteineen 28.10.1939 Tikkakosken tehtaalla (mukana oli myös patruunakampoja em. valmistajan leimoilla).

Ampuma-asennon hakemista

Nyt pelattiin varman päälle ja jokaisen laukauksen jälkeen tarkatettiin, että piippu oli selvä seuraavaa laukausta varten. Todettiin, että rekyyli kertoi riittävän hyvin varmistaakseen luodin lähtemisen niin seuraavaksi voidaan kokeilla makasiinin käyttöä.