15.10.2021

Louhisaaren reserviläisten 10-vuotisjuhlat sunnuntaina 10.10.

Louhisaaren reserviläiset viettivät 10-vuotisjuhlallisuuksia Maskun seurakuntatalolla.

MuistokiviJuhlallisuudet alkoivat kukkien laskemisella Maskun veteraanikivelle.

Jyri JylhäJyri Jylhä lausui puheenjohtajan tervehdyssanat.

Pekka MäättänenYhdistyksen perustajajäsen Pekka Määttänen muistutti puheessaan, että me kaikki asutamme yhteistä Suomea, jota on puolustettava viimeistä mummonmökkiä myöden. Samoin hän peräänkuulutti kertauspäivien lisäämistä jotta kansainvälisestikin arvotettu reservi olisi sen arvoinen. Toiminnan näkyvyyttä pitäisi kohdistaa paremmin nuorison suuntaan.

Minna NenonenReserviläisliiton toiminnanjohtaja Minna Nenonen painotti lähialueiden jännitteisyyden olevan edelleen korkea, jonka vuoksi paikallispuolustaminen on tärkeää koska hybridivaikuttaminen näyttäytyy monessa muodossa.

Arto OikarinenMaskun kunnanjohtaja Arto Oikarinen kiitti yhdistystä kunnan alueen muistomerkkien huolehtimisesta sekä kunniavartioiden järjestämisistä.

Jouko HenttinenMaskun ev. lut. seurakunnan kirkkoherra Jouko Henttinen muistutti että pitää olla tahtoa, jotta yhdistysmuotoinen toiminta olisi tulevaisuudessakin mahdollista.

Tapio PeltomäkiSuomen Marsalkka Mannerheimin perinnesäätiön tervehdyksen esitti hallituksen jäsen everstiluutnantti Tapio Peltomäki. Hän kiitti puheessaan yhdistystä tehdystä työstä ritarien hyväksi.

Kyösti VuontelaJääkäripataljoona 27:n Perinneyhdistyksen Varsinais-Suomen paikallisosaston puheenjohtaja Kyösti Vuontela kiitti yhdistystä jääkäriperinteen vaalimisesta sekä uuden reserviläisyhteistyön hyväksi tehdyistä ponnisteluista.

Seppo Jaakkola ja Pasi NiittymäkiNaantalin seudun Sotaveteraanien Seppo Jaakkola sekä Pasi Niittymäki lahjoittivat edustamansa yhdistyksen standaarin samalla kiittäen yhteistyöstä.

Aaro SivonenKolkankävijöiden tervehdyksen yhdistykselle toi Aaro Sivonen. Hän kertoi partiolaisten tekevän tärkeää nuorisotyötä mm. erätaitojen opettamisella.

Krista LeivoTilaisuuden musiikkiesityksistä vastasi harpisti Krista Leivo. Hän esitti Finlandia-hymnin ja Suomen laulun, joita alusti tarinoilla niiden syntymisestä. Tilaisuuden lopuksi hän säesti Maamme-laulun.

Miikka LahtinenSeremoniamestarina toimi yhdistyksen 1. varapuheenjohtaja Miikka Lahtinen.

PalkitutYhdistyksen perustajajäsenet palkittiin kunniakirjoilla sekä yhdistyksen standaareilla, jotka sellaista eivät vielä olleet saaneet. Lisäksi Jyri Jylhä palkittiin yhdistyksen standaarilla viisivuotisesta puheenjohtajuudesta.

JuhlaväkeäTunnelma seurakuntatalolla oli juhlallinen ja välitön.