Kuvia yhdistyksen toiminnasta

Enemmän kuvia löytyy Facebookista ja Instagramista, joita seuraamalla pysyt myös ajan tasalla tapahtumista.

FACEBOOK Instagram

Viimeisimpien tapahtumien artikkelit ovat kotisivujen Ajankohtaista -osiossa.

Tämän vuotiset yhdistyksen ”pikkujoulut” pidettiin 27.11.2022 Kinkkukisan muodossa. Tapahtuma oli erittäin onnistunut ja paikalla oli useita aseenkäsittelyn ensikertalaisia, joten kokemus oli heille varmasti mieleenpainuva.

Alkuvalmistelut käynnissä

Talvinen, tyyni sää piti tunnelman korkealla

Ensimmäisenä suoritettiin kivääreillä 4+4+4 -muotoisena ”kasa-ammunta”, jossa samassa taulussa kahden kauimmaisen osuman välinen etäisyys määritti pisteytyksen. Jokaisen ampujan kohdalla ei siis ollut tarvetta säätää tähtäimiä kunhan osumat olivat taulussa. Pro-sarjassa ampumaetäisyys taululle oli 150 m, aloittelijoilla 50 m.

Suoritukset käynnissä

Yksilösuoritus

Pystyammunta alkamassa

Pystyammuntasuoritus

Kasaa syntyy

Osumia tulee

Seuraavaksi siirryttiin pistooliradalle. Pro-sarjassa ammuttiin 9 mm pistoolilla, aloittelijoilla suoritus tapahtui .22 lr kaliiberilla. Sarjojen ja laukausten määrä oli sama, kuin kiväärillä kuten myös pistelaskenta. Molemmissa sarjoissa ampumaetäisyys oli 25 m.

Pistooliammunnan järjestelyt valmiit

Yhdistyksen PJ näyttää mallia Pro-sarjalaisille

Aloittelijoilla pistoolilla ampuminen sujui

Aloittelijoiden sarjassa tauluja ei tarvinnut ihan niin paljon paikata kuin kivääriammussa

Pistelaskun valmistumista odoteltiin leirinuotiolla makkaraa paistaen ja suorituksia arvioiden. Parantamisen varaa jäi melko varmasti mutta hyvää harjoitusta tuli itse kullekin.

Leirinuotio

Monimutkaisen kalkylaation päätteksi tuloslapuista löytyi voittoihin oikeuttaneet pisteytykset. Aloittelijoiden sarjassa voittasuorituksesta vastasi Sofia ja Pro-sarjassa Lauri. Molemmat palkittiin Mestaripalvin lahjakorteilla, joilla voi hankkia joulupöytään vaikkapa seitan-kinkun.

Voittajien on helppo hymyillä

Kiitos järjestelyistä Miikalle, Arille ja Kimmolle sekä kaikille osallistujille. Toivottavasti nähdään ensi vuonna runsaslukuisempana ja tässä välissä kannattaa tulla yhdistyksen ratavuoroille tutustumaan harrastukseen sekä hieromaan omia taitoja.

Useampi jäsen kävi yhdistyksen vakiovuorolla hiomassa aseenkäsittely- ja ampumistaitoja 30.10.2022. Harjoittelu aloitettiin 25 m pistooliradalla jonka jälkeen siirryttiin 150 m kivääriradalle.

Näkymä radalle

Päivä venyi normaalin mittaisesta mutta tämä oli perusteltua sillä kuukauden päästä pidetään jäsenten välinen kinkkukisa jossa palkinnon lisäksi on jaossa jäsenten jakamaton kunnia.

Osallituneita jäseniä

Yhdistyksen vuoden 2022 syyskokous pidettiin tiistaina 11.10., tilaisuus oli osanottajien puolesta runsaslukuinen. Kokouksessa käsiteltiin sääntömääräiset asiat mm. valitsemalla seuraavan vuoden hallituskokoonpanon johon saatiin muutama uusi henkilö.

Yhdistyksen vuoden reserviläis palkinnon pokkasi toista kertaa peräkkäin nykyinen puheenjohtaja Miikka Lahtinen.

Jyri onnittelee palkinnon saanutta Miikkaa

Yhdistyksen liikuntahaasteen voitti Kimmo Kiiveri yhden pisteen erolla. Tänä vuonna pisteytyksessä pyrittiin ohjaamaan useamman lajin piiriin sekä osallistuman yhdistyksen järjestämiin tapahtumiin.

Miikka ojentaa pokaalin Kimmolle

Sää helli jälleen kerran Maskun marssin osallistujia 25.9.2022.

Marssiaamu

Syksyinen päivä tarjosi parastaan kun marssijat suuntasivat sopivan haastavalle reitille, jossa sijaitsi kolme varustepistettä vesi- ja välipalatankkauksille.

Marssitoimisto täydessä työn touhussa

Yhdistyksen puheenjohtaja Miikka Lahtinen toimi jälleen tapahtuman priimusmoottorina. Tukikohtana toimi luonnollisesti Saunaparoni, jonka tarjoamat fasiliteetit hakevat vertaistaan; harvassa marssitapahtumassa pääsee saunaan ja uimaan suorituksen jälkeen.

Marssimestari Miikka

Suuri kiitos kaikille osallistujille, Pasi Niittymäelle, MPK Lounais-Suomelle ja talkooväelle (Kirsi eritoten muonituksen järjestämisestä) – toivottavasti näemme taas ensivuonna runsaslukuisempana.

Syksyn sateista ei ollut tietoakaan kun kesäkauden viimeinen paikallismarkkina polkaistiin käyntiin Lemussa 10.9.2022. Väkeä piisasi jonoksi saakka kun nälkäinen väki halusi täyttää kurnivat vatsansa ja hankkia kotiinviemisiksi leipää ja leivonnaisia.

Markkinahumu

Yhdistyksen telttapaikka oli otollisella sijannilla ja tuttujen lisäksi kävi useita asiasta kiinnostuneita keskustelemassa päivänpolttavista asioista sekä niitä näitä. Ekoasetta varten ei muistettu pyytää sähköjä niin tällä kertaa toimintarastia ei pystytty järjestämään.

Yhdistyksen konkkaronkka markkinakojulla

Yhdistys osallistui Askaisten kurkkumarkkinoille 13.8.2022. Sää perinteisesti suosi paikkallismarkkoinoita poutaisella ja tyynellä kelillä.

Yhdistyksen koju täydessä terässä

Saimme ekoaseammunnan käyttöön pitkästä aikaa ja se veti puoleensa kuin painovoima. Myös jäsenhankinta onnistui mukavasti ja myyntiäkin kertyi varojen keräämiseksi.

Yhdistys kävi suorittamassa vuosittaisen siistimisoperaation Varjosen veljesten muistokivellä 12.7.2022.

Muistokivi

Askaisten ritaripuiston 15-vuotisjuhlia viettiin kesäseisenä lauantai päivänä 11.6.2022. Juhlallisuudet alkoivat jumalanpalveluksella.

Kunniakivelle seppeleet laskivat Mannerheim-ristin ritarien säätiö, Maskun kunta ja seurakunta sekä Askaisten-Merimaskun karjalaiset.

Kunniakivi seppeleiden laskun jälkeen

Juhlapuheen piti kenraaliluutnantti evp. Sakari Honkamaa. Hän kertoi kohtaamisiaan ritarien kanssa ja heidän maineestaan ulkomailla.

Sakari Honkamaa

Mannerheim-ristin ritarien säätiön asiamies Pentti Kouri kertoi tervehdyspuheessaan Ritaripuiston vaiheikkaisesta perustamisesta ja miten kansa halusi ojentaa auttavan kätensä Mannerheimin muiston vaalimiseksi 50-luvulla vielä lähimuistissa olleiden sotaponnisteluiden jälkeen.

Pentti Kouri

Maskun kunnanhallituksen puheenjohtaja Mari Karsio kiitti paikallisia tahoja tekemästään vapaaehtoistyöstä ja toivoi, että sotia ja niistä syntyviä uhrauksia eikä veteraaneja enää tulisi.

Mari Karsio (kuvassa oikealla)

Paikallinen sotaveteraanien kuoro esitti Veteraanin iltahuudon, jonka jälkeen laulettiin yhteisesti Maamme-laulu.

Veteraarikuoro

Yhdistys osallistui näkyvästi Kaatuneiden muistopäivän viettoon 15.5.2022 järjestämällä kunniavartiot jokaiselle Maskun alueen muistomerkille lippukulkueineen.

Lippukulkue Maskun kirkon muistokiville

Lippukulkue saapumassa Maskun kirkon muistomerkille

Maskun ev. lut. seurakunnan kirkkoherra Jouko Henttinen piti juhlapuheen Maskun kirkon Karjalaan jääneiden muistomerkillä.

Juhlapuhe seppeleen laskun jälkeen

Myös Askaisten Ritaripuiston kunniakivelle laskettiin kukkia ja pidettiin hiljainen hetki Suomen itsenäisyyttä puolustaneiden ja kaatuneiden muistolle.

Ritaripuiston kunniakivi

Yhdistys vieraili Toukokuisena lauantaina 7.5. 2022 yhdessä Arma Aboan kanssa Helsingin Kaivopuiston kupeessa sijaitsevassa Mannerheim-museossa.

Museokyltti

Museorakennus

Näyttelyssä oli runsaasti esineistöä mm. Mannerheimin kaukoidän matkalta sekä kotimaisten taiteilijoiden luomuksia.

Mannerheim

Maalaus Askaisten kartanosta

Kulttuuriannin jälkeen maittoi brunssi ravintola Kaartissa, jossa oli aistittavissa menneisyyden varuskuntatunnelma.

Retkikunta ruokailemassa

Maailmankartta v. 1935 ravintolan seinällä

Aterioinnin jälkeen suunnattiin Hietaniemen hautausmaalle tutustumaan merkkihenkilöiden sekä yhteisöjen monumenteihin.

Marsalkan hauta sijaitsee kunnianarvoisella paikalla

Marsalkan haudan ympärillä lepää isänmaan sankareita.

Jalkaväenkenraali Adolf Ehrnroothin hautapaikka on Marsalkan haudan lähellä

Operaatio Vernaan liittyvän Verna Eriksonin hauta

Kulttuurin janoinen osasto koossa

Kansallista Veteraanipäivää vietettiin 27.4.2022.

Louhisaaren Reserviläiset osallistui juhlallisuuksiin Maskun Veteraanikivellä Seppeleenlaskussa  klo 10.00.

Aktiivinen jäsenistö huolehti kunniavartion järjestämisestä.

Seppeleen lasku veteraanikivelle

Yhdistys kävi siistimässä Lemun portin vieressä sijaitsevan Kaislan valo -taideteoksen ympäristön 9.4.2022. Näkyvyys ohikulkevalle tielle oli melko heikko kasvaneen puuston takia.

Suurmetsuri Jyri ja työnjohtaja Timo

Ryhmä oli neljän hengen vahvuinen ja kalusto ei pettänyt.

Taideteos ei loukannut työn touhussa. Etualalla Jyri, taaempana Lauri

Nyt kelpaa ohikulkijoiden ihailla paikallista nähtävyyttä.

Näkymä Kustavin suunnasta tultaessa

Reserviläisliitto ry palkitsi yhdistyksen marraskuussa 2021 pidetyssä liittokokouksessa kunniamaininnalla vuoden 2021 malliyhdistysvalinnassa.

Ilpo Pohjola (oik.) ojensi kunniamaininnan yhdistyksen sihteerille Kimmo Kiiverille

Kiitos kunniamaininnasta kuuluu kaikille yhdistyksen jäsenille!

Louhisaaren reserviläiset onnittelee Korpilahden Reserviläiset ry:tä malliyhdistyksen huomionosoituksesta.

Yhdistyksen 10-vuotisjuhlallisuuksien suunnittelu alkoi kesällä ja varsinainen tilaisuus pidettiin teeman mukaisesti 10.10.2021. Kutsuvieraita saapui runsaasti ja yhdistyksen perustajajäsenistö oli edustettuna.

Jäsenistö sekä Jyri Jylhä palkittiin yhdistyksen kunniakirjoilla sekä standaareilla heidän tekemästään työstä yhdistyksen toiminnan hyväksi.

Palkitut

Palkitut rivissä

Perinteikäs Maskun marssi päätti yhdistyksen ”ulkoilukauden” syyskuun 2021 lopulla. Kelien puolesta olisi kuvitellut liikkuvansa vielä elokuun lopulla mutta tätähän yhdistys aina osaa tilata ilmojen herralta.

Talkooväen liikkeet oli tarkkaan suunniteltu jo pysäköinnin ohjauksesta alkaen, lisäksi huoltopisteillä riitti tarveaineita.

Kiitos osallistujille, puitteiden puolesta tulevina vuosina heitä on varmasti enemmänkin kun sana kiirii.

Marssitoimisto aamuvarhaisella

Yhdistys osallistui vuotuisille Askaisten kurkkumarkkinoille elokuun 2021 puolivälissä viestittämään kansalaisille että olemme aktiviisesti mukana puolustustahdon ylläpitämisessä. Ilma oli markkinoille mitä parhain ja väkeä oli runsaasti paikalla. Toivottavasti ensi kerralla voidaan järjestää laser-ammunta joka tuo paljon innokkaita taitojen kokeilijoita teltalle.

Markkinaväkeä

Ennen kesälomille siirtymistä yhdistys kävi siistimässä Varjosen veljesten muistokiven ympäristön.

Työtä on vuosittain enemmän joten pohdittiin jonkinlaisen perusparannuksen suorittamista aluskasvillisuuden leviämisen estämiseksi. Ehkä tämä otetaan kesän 2022 projektiksi.

Varjonen1_0621

Porukka työn touhussa. Etualalla Seppo, haravan varressa Lauri

Ritaripuiston 14. vuosijuhlaa viettiin pienimuotoisesti launtaina 12.6.2021.

Seppeleen kunniakivelle laskivat Maskun kunnan ja seurakunnan puolesta kapteeniluutnantti Rami Käkönen ja Pertti Veräjänkorva. Puheen piti seurakuntapastori Sini-Maaria Kataja ja virren lauloi kanttori Jani Poutanen.

Tilaisuudessa Varsinais-Suomen reserviläispiirien toiminnanjohtaja Erkki Lehmus luovutti piirien hopeiset mitalit Jyri Jylhälle ja Miikka Lahtiselle sekä pronssisen mitalin Pertti Veräjänkorvalle.

Muistokivi ja liput

Kunniakivelle laskettu seppele

Muistetut ja kunniakirjat

Huomionosoitukset saaneet kunniakirjoineen

Talkooporukka suoritti Suomen Marsalkka Mannerheimin perinnesäätiön Ritaripuistolle lahjoittamien penkkien kokoamisen 20.5.2021.

Yleiskuva penkeistä

Tukevia penkkejä tuli yhteensä kuusi kappaletta, joissa vierailijat voivat lepuuttaa jalkojaan. Taas erinomainen syy panostaa kotimaan matkailuun ja käydä tutustumassa perinteitä vaalivan yhdistyksen työn jälkeen.

Kansallista Veteraanipäivää vietettiin 27.4.2021 ja Louhisaaren Reserviläiset osallistui juhlallisuuksiin Seppeleenlaskussa Maskun Veteraanikivellä klo 10.00.

Kiitos aktiivisen jäsenistön, kunniavartio saatiin järjestettyä asianmukaisesti.

Kunniavartio valmiina odottamassa tilaisuuden alkua

Seppeleen laskivat Maskun kunnan puolesta Susanna Lehtojärvi ja seurakunnan puolesta Tapio Saarinen.

Seppeleen laskijat ja kunniavartio (vasemmalla Seppo Lerkki ja oikealla Kirsi Lindberg, lipunkantaja Jyrki Alastalo)

Itsenäisyyspäivän kunniavartiot asetettiin Lemun, Askaisten ja Maskun hautausmaille ja Ritaripuistoon. Kiitos aktiivisen jäsenistön, kaikki tehtävät saatiin hienosti hoidettua

Askaisten Ritaripuistossa Mannerheim-ristin ritari Tuomas Gerdtin suruliputus 28.11.2020

Suruliputus järjestettiin pienimuotoisena mutta juhlavana tapahtuma.

Tuomas Gerdt ritari numero 95.

Maskun MarssiMarssi suoritettiin uusin matkoin ja sarjoin

Sää suosi tänäkin vuonna marssia. Matkat olivat 15km ja 28km. Tänä vuonna mukana oli pidempi matka 28km, jolla oli myös mahdollisuus suorittaa reserviläisen kenttäkelpoisuusmarssi. Yhteensä marssijoita oli reilut 30, joista yli puolet oli ilmoittautunut pidemmälle matkalle. Kasvua oli mukavasti verrattuna viime vuoteen. Matkaa taitettiin varsin monipuolisessa maastossa ja alustalla. Vesipisteitä oli matkalla 3. Tarjolla oli veden lisäksi välipalaa ja reilusti tsemppiä.

Marssitoimistona toimi tutusti Saunaparoni

Marssitoimistona toimi viime vuoden tapaan Saunaparoni Maskussa. Pitkänmatkan marssijat pääsivät lähtemään aamulla hiukan ennen klo 9. Itse marssipuhe pidettiin klo 10, jonka jälkeen 15km kävelijät lähtivät omalle osuudelleen. Marssin jälkeen oli tarjolla maistuvaa soppaa lisukkeineen sekä tietysti loistavat saunat. Savusaunakin oli laitettu aamuyöstä lämpiämään. Virkistävä pulahdus lammessa palautti paikkoja pitkän marssin jälkeen.

Pienen yhdistyksen kauden isoin ponnistus

Marssin teki mahdolliseksi Louhisaaren resrviläisten aktiivinen porukka, joka vastasi käytännös suunnittelusta ja toteutuksesta ruokaa myöden. Oli hienoa saada MPK:n puolesta  koulutussihteeri paikalle hoitamaan ilmoittautumisia ja kaikkea mikä siihen liittyi. Tästä oli iso apu marssin järjestämisessä ja MPK:n kanssa kaikki sujui saumattomasti. Hieno huomata, että myös yhdistyksen ulkopuoliset henkilöt olivat valmiita auttamaan tapahtuman järjestelyissä. Pääyhteistyökumppani Saunaparoni ei pelkästään mahdollistanut hienoja puitteita vaan oli myös mukana suunnittelussa.

Kuvia tapahtumasta näet täältä:  Maskun Marssi 2020

Yhdistyksen kevätkokouksessa 13.6.2020 palkittiin Reserviläisliiton ja Varsinais-Suomen Reserviläispiirien  kunniamitaleilla yhdistyksemme jäseniä sekä yhdistys sai reserviläiskiväärin lahjoituksena.

Yhdistyksen palkitut Lahtinen, Lindberg ja Tuuna.

Hillgren lahjoitti yhdistykselle reserviläiskiväärin.

Askaisten ritaripuiston vuosijuhla pidetiin 13.6 2020 pienimuotoisina. Maskun kunta ja seurakunta laskivat seppeleen ja kirkkoherra Jouko Henttinen piti juhlapuheen ajatuksena, että jätetään yhteiskunta tuleville sukupolville samassa tai paremmassa kunnossa, kuin mitä se oli kun me saimme sen.

Kirkkoherra Jouko Henttinen piti juhlapuheen.

Saimme kunnian olla kunniavartiossa.

Maskun kirkon Mannerheimin päiväkäskystä äideille oli varastettu vapaudenristi. Yhdistys hankki oikeaa vuosilukua olevan ristin siihen ja kunnostutti kehykset. Taulu on nyt Maskun kirkossa ja kunta palkitsi teon vuoden kulttuuritekona.

Ritaripuiston vuosijuhlia 2018 vietettiin hienossa säässä ja mukavassa tunnelmassa. Ensimmäiseksi marssivat liput puistoon ja mukana oli tällä kertaa myös jääkärilippu.

Jääkärilippua kantoi Naantalin Seudun Sotaveteraanit ry:n rahastonhoitaja Seppo Jaakkola, airueinaan jääkärin tytär Maire Suvanto ja jääkärin poika Kullervo Hantula. JP27:n lippua kantoi Mannerheim-ristin ritari Honkasen tyttärenpoika Jan Kaitaniemi.
Kirkkoherra Henttinen piti tilaisuuden aluksi kenttähartauden. Tämän jälkeen Jääkäripataljoona 27:n Varsinais-Suomen osaston puheenjohtaja Kyösti Vuontela piti juhlapuheen, jossa käsitteli jääkärien historiaa ja merkitystä Suomen Puolustusvoimille sekä jääkärilipun historiaa. Tilaisuuden lopussa laskettiin vielä seppeleet kunniakivelle.

Kevätretkellä 2018 sää suosi kevätretkeläisiä Hangon rintamamuseoon. Yhteistyössä Arma Aboan kanssa järjestetty tutustuminen tarjosi paljon uutta tietoa Hangon rintamasta 1941 ja museo sekä läheinen ”Irma”-bunkkeri oli kunnostettu hienoon kuntoon.

Yhdistys sai hienon luottamustehtävän kun asetimme kunniavartion JR 56:n ja JR 60:n laatanpaljastustilaisuuteen Maskutalolla 16.5.2018. Tilaisuus oli hieno ja hyvin järjestetty tehden kunniaa sotiemme veteraaneille.

JR56 ja JR60 veteraaneja, takarivissä killan puheenjohtaja Matti Aro, Maavoimien operaatiopääliikkö prikaatikenraali Jari Kallio, Lounais-Suomen aluetoimiston päällikkö everstiluutnantti Jon Lindeman ja Maskun kunnanjohtaja Arto Oikarinen.

Syyskokouksen 2017 yhteydessä Mannerheim-ristin ritarien säätiön valtuuskunnan jäsen, Heikki Lehtonen, piti esitelmätilaisuuden Mannerheim-ristin ritareista. Esitelmä oli valikoitu erityisesti Varsinais-Suomessa syntyneistä ja maakuntaan haudatuista ritareista.

Retkellä syksyllä 2016 Liedon Vanhalinnassa tutustuttiin Arma Aboan esittelemään Mauno Wanhalinnan asekokoelmaan.

Kevätretkellä 2016 yhdessä Mynämäen seudun reserviläisten kanssa tutustuttiin Öron linnakkeeseen.

Yhdistyksen lippu oli mukana 2016 Puolustusvoimain lippupäivän paraatissa Turussa.

Yhdistyksen ollessa 5 vuotta, yhdistyksen uusi lippu naulattiin 28.5.2016 Askaisten kirkossa.

Juhlapuheen piti Osmo Suominen ja Mannerheim-ristin Ritarien säätiötä edusti Pentti Kouri.

Ritaripuiston vuosijuhlassa 2014 juhlapuhujana oli pikkulotta Elisabeth Rehn ja vieraana myös Ilmavoimien komentaja Kim Jäämeri.

Varjosen veljesten muistokiven ympäristöä kunnostettiin keväällä 2012. Vuonna 1986 pystytetyn kiven ympäristö oli jo villiintynyt ja nyt sinne tehtiin myös sorapolku.